Geert bedankt!

Je wilde ons buitensluiten, maar dankzij jou voel ik me meer welkom in Nederland dan ooit.

Na de recente uitlating van Geert Wilders vroeg ik me even af of ik opzoek moest naar een schuilplek. Naar een plek waar ik me kan verstoppen achter een boekenkast. Maar nee, ik geloof niet dat het zo ver zal komen. Minderheden worden in dit land beschermd door de Grondwet met het gelijkheidsbeginsel en discriminatieverbod. En onze rechtsstaat garandeert de gang naar de rechter.

Wilders heeft een lange tijd gebalanceerd op een schimmige grens. Een grens tussen uitingen die vallen onder het recht op vrijheid van meningsuiting enerzijds en uitingen die strafbaar zijn anderzijds. Een politicus die een zaal  “minder, minder, minder Marokkanen” laat scanderen gaat duidelijk over een grens heen. Zoiets roept nare herinneringen op.

In een interview met HP/De Tijd zei Wilders in 2004 zelfs: mocht het ooit tot rassenrellen komen, ‘dan hoeft daarvan niet bij voorbaat een negatieve werking uit te gaan’. Voor hem persoonlijk zou het wellicht goed uitpakken. Als er massaal rellen plaats zouden vinden, spint de PVV daar electoraal gezien garen bij. Maar Nederland is Frankrijk niet. Gelukkig maar.

Wat we met zekerheid kunnen stellen is dat zijn manier van politiek bedrijven dubieus te noemen is. Een politiek van verdeling, opportunisme en discriminatie. Als er iets is wat niet verenigbaar is met de Nederlandse normen en waarden, dan is dat het wel. Na een periode van nog geen 50 jaar zijn er anno 2014 ook politici, juristen, artsen, schrijvers, entertainers etc. die van oorsprong een Marokkaanse origine hebben. In tegenstelling van datgene wat Wilders u wil laten geloven, dragen Marokkanen geen crimineel gen met zich mee.

Toch ben ik hem dankbaar. De solidariteit die nu getoond wordt is hartverwarmend. Dankzij Wilders staat Nederland nu massaal op tegen uitlatingen van dat allooi. De islam is geen bedreiging, net zo min als het jodendom of het christendom. Het individu kan criminele tendenties hebben, maar een volk is niet crimineel. Ik ben blij dat de Nederlandse bevolking zijn tactiek van “verdeel en heers” heeft doorzien. En daarom overheerst bij mij momenteel het gevoel van vreugde.

In een gezonde samenleving is er ook ruimte voor andere bevolkingsgroepen. Culturen zijn niet homogeen, maar veranderen met de tijd en hebben daarnaast allerlei raakvlakken met elkaar. Vrijheid van meningsuiting is één van de fundamenten van onze democratie. Maar indien noodzakelijk, dan is inperking van het recht op vrije meningsuiting wel degelijk mogelijk; ‘ter bescherming van de rechten van anderen of het algemeen belang’. Mijn hoop is dat de rechters dit zullen beamen in een eventueel rechtsvonnis.

Oplossingen op het gebied van criminaliteit vind je niet in een benadering op basis van etniciteit. Nee, die problemen los je op door schooluitval te voorkomen, voor beter onderwijs te zorgen, de werkloosheid te verminderen en vooral door in oplossingen te denken en niet in problemen. Maar bovenal door collectief de schouders eronder zetten.

Het is tijd voor wat minder negativiteit in dit land en meer positiviteit, zoals de laatste week het geval is geweest. Mensen die zich massaal solidair toonden met een groep die weg werd gezet door een politicus. Kortom: Wilders, dank je wel. Je wilde ons buitensluiten, maar dankzij jou voel ik me meer welkom in Nederland dan ooit.

Plaats een reactie